Stephen King má jednoduchý recept na děs: vezmi obyčejného člověka, zavři ho do malé místnosti a nech ho pomalu pochopit, že už se nikdy nedostane ven.
A právě Misery je učebnicový příklad toho, jak se to dělá bez monster, démonů a efektů – jen pomocí čisté, destilované lidské šílenosti.
A teď si představte, že tuhle tísnivou, potící se hrůzu čte Martin Myšička – herec, který by dokázal i návod k myčce podat s existenciálním podtónem.
Výsledek? Audiokniha, která není jen strašidelná.
Je fyzicky nepříjemná.
A zároveň naprosto dokonalá.
Příběh, který by se měl pouštět v učebnicích psychologie
Paul Sheldon – úspěšný spisovatel, který má pocit, že už má všeho dost.
Zabije svou nejslavnější hrdinku Misery Chastain, aby mohl konečně psát „skutečnou literaturu“.
Jenže osud má smysl pro humor: autonehoda, sníh, a Annie Wilkesová – jeho „největší fanynka“, která ho zachrání.
Zachrání… a už nepustí.
Zatímco King buduje napětí pomalu, Myšička ho čte s chirurgickou přesností.
Každá věta je jako injekce – nejdřív nic, a pak to začne pálit.
Jakmile se Annie rozzuří, hlas se stáhne, skoro ztiší… a právě to je nejděsivější.
Myšička – klidný hlas, který vás zabije pomalu
Martin Myšička není „klasický hororový“ hlas.
Nemá tu démonickou rezonanci, kterou by člověk čekal.
A právě proto to funguje geniálně.
Jeho interpretace je jemná, civilní, přesná.
Nepřehání, nekřičí, nedělá z Misery grotesku.
Čte ji, jako by to byla reálná výpověď – a právě ta všednost z ní dělá něco mnohem horšího.
Když mluví jako Paul Sheldon, slyšíte únavu, cynismus i bolest.
Když „přechází“ do Annie, hlas jen lehce změní barvu – a vy přesně cítíte, že něco není v pořádku, i když ještě nevíte co.
Žádné herecké výkřiky.
Jen tichý, kontrolovaný šílenství.
Kdo slyšel, jak čte Myšička dopis, ví, že i „děkuji“ umí znít jako výhružka.
Zvuková stránka: ticho, které bolí
V produkci OneHotBook se Misery povedla do posledního decibelu.
Zvuk je čistý, minimalistický, bez laciných efektů – a právě to drží posluchače v sevření.
Žádné praskání ohně, žádné tlukoty srdce – jen hlas a ticho kolem něj.
To ticho je děsivější než jakýkoli soundtrack.
Díky tomu vzniká intimní poslechový prostor, který působí, jako by se celý odehrával ve vaší hlavě.
Po hodině už si nejste jistí, jestli jste posluchač, nebo další Kingova oběť.
King jako dramatik, ne jen hororový král
„Misery“ je King v čisté podobě.
Žádné nadpřirozeno, žádní klauni z kanálů – jen dvě postavy a jedna rostoucí psychóza.
Kdo má Kinga zafixovaného jako pána monster, bude překvapen: Misery je komorní drama s chirurgicky přesnou psychologií.
Je to studium závislosti, manipulace a sebelítosti – a zároveň brilantní metafora o autorství a čtenářích, kteří chtějí víc, než by měli.
Paul Sheldon tu není jen obětí Annie Wilkesové.
Je obětí vlastního ega.
A Myšička to všechno servíruje s klidem, který by v jiných rukách působil mdlě.
Tady je to naopak přesně ta míra, kdy posluchač přestává dýchat, protože „tohle už fakt bolí“.
Síla detailu a dlouhého ticha
Audiokniha má čtrnáct hodin a čtyřicet čtyři minuty, ale ani minutu zbytečnou.
Kingův text si dává načas, a Myšička mu důvěřuje.
Nepospíchá, nenechává dialogy ztratit v tempu.
Každé „kliknutí“ injekční stříkačky, každé „posuň se, Pauli“, má váhu.
Je to pomalé, vtíravé a hypnotické – a právě v tom spočívá jeho síla.
Poslouchat Misery je jako být svědkem havárie v přímém přenosu, ale bez možnosti odvrátit zrak.
Bolest jako umění
Misery v podání Martina Myšičky není jen audiokniha.
Je to herecké cvičení, psychologická studie a pomalé rozkládání reality, které vám zaleze pod kůži.
King napsal klasiku.
Myšička ji proměnil v poslechovou past, ze které se prostě nedá utéct.
A když skončí poslední kapitola, zjistíte, že máte sevřené pěsti –
a že jste vlastně taky trochu Annie Wilkesová.
Ukázku z audioknihy naleznete na stránkách Audiotéky – zde.













