Češi jsou národ velmi muzikální, ostraváky nevyjímaje. Hudebníků je zde plno, kapel ještě více. Proto jsem se pro následující minisérii rozhovorů snažil vybrat takové hudebníky, kteří nejen že se snaží dělat hudbu trochu originální, ale zapojují se i do kulturního dění pořádáním různých koncertů, festivalů apod. První volba padla na Edgara Schwarze, kterého můžete znát z kapel Schwarzprior, Wolf Trap a nově taky z živých vystoupení skupiny Vanessa.
Foto: Oficiální Facebook Edgara Schwarze
Kapelu Schwarzprior jste založili na Ostravské univerzitě. Co přesně jsi tam studoval a využiješ nějak nabyté znalosti, můžeš z nich čerpat?
Studoval jsem intermédia u Petra Lysáčka. Z těch znalostí – pamatuju, jak jsme zkoušeli s SWPR ukrást jedno bávo, co stálo kousek od naší školy. Vyrobili jsme si na to náš první „lamák“, o který si Radek docela slušné rozřezal ruce při vytahování zamykání. Takže asi jo, něco mi to dalo.
Jestli se nemýlím, s kapelou jste roztroušeni po celé republice. Jak probíhá vaše spolupráce? Ty máš na starosti hudbu, Tomáš texty a zpěv a Radek vizuální stránku, pak to prostě dáte dokupy a nebo se scházíte častěji naživo?
Schůzky děláme spíše virtuálně. Používáme virtuální organizéry, kde máme rozepsaný činnosti a veškerý věci, který máme dělat. Funguje mezi náma korespondence, skrze níž si posíláme nové stopy, texty… Občas se scházíme v Ostravě nebo Praze, kde dáváme vše dohromady.
Stylově vás škatulkují někde mezi dark wave/ebm/electro/gotiku. Můžeš to nějak doplnit nebo upřesnit či vyvrátit?
Já nevím, my sami to nijak neškatulkujeme. Z každýho ze zmíněných žánrů asi čerpáme prvky, ale nevím, jestli to jde zařadit tak jednoduše. Možná jsme jen nový směr současnýho country… Stejně to není důležitý, buď je to sračka nebo z toho sereš a jestli je to rap nebo metal je celkem jedno. Jinak to nejde.
A z kapel podobného stylu, máš nějakou nebo nějaké, které tě nějak ovlivnily či inspirují?
Jasně, ale dost se to střídá – v poslední době Crystal Soda Cream, Asimilasyon. Mý stálice jsou Grausame Töchter, Die Krupps a Vanessa.
Vyhráli jste cenu Vinyla v kategorii objev roku. Bylo to velké překvapení? Jaký máš názor na podobná hudební ocenění?
Překvapení to bylo docela velký. Vůbec jsme s tím nepočítali, vlastně ani s nominací. Jsme za to dost rádi. Vážíme si výhry hlavně proto, že je to cena od lidí, kteří pro českou hudební scénu něco dělají, a kteří se v ní orientujou. Nejsou to jen debílci, které dosadil nějaký kokot do poroty. Je fajn, když tě někdo ocení, za tvoji tvorbu, to určitě. Ale stejně – nejlepší ocenění je koncert. Když dohraješ, stavěj se za tebou lidi pokecat, dát si brko, pivo, lajnu, šoustačku na hajzlu… Nemyslím si, že většina cen v Česku je transparentní nebo opravdu putuje po zásluze tam, kam patří.
Jelikož jsem velký herní fanda, tak se nemůžu nezastavit u názvu vaší desky – IDDQD. Jsi taky herní fanda nebo už na to nemáš čas?
Jo, herní fanda jsem velkej, ale bohužel na to fakt nemám čas. Takže jen pasivně trailery a sem tam nějaký gameplay.
Takže u vás paří zpěvák?
Jo, je to skalní pařan. Nechal se dokonce vyhodit z práce, protože několik dní v kuse nepřišel kvůli hraní japonský hry Rapelay. Má za to naše sympatie.
Další z tvých projektů je skupina Wolf Trap. Jak to tam vypadá? Nedávno jste přijali Shustu jako bubeníka, jak se s ním spolupracuje a co plánujete s kapelou do budoucna?
S Shustou se spolupracuje výborně, jde to vzestupnou křivkou. Chystáme se nahrávat nějaké věci a do konce roku, pokud to půjde, vydat sedmipalec. Nebo vypustit aspoň digitální release, ten samý, co bude i na sedmipalcovým vinylu. Zároveň chystáme pár koncíků. Jeden, na který se obzvlášť těšíme, bude benefiční koncert v Praze pro psí útulek se zmrzačenými zvířaty. Bude to docela pěkná akce, pořádají to lidi kolem Hellu. Sultán s Majkelinou tam budou mít hodně zajímavou show – napichování na háky a další libůstky, některý z nich budou mít premiéru. Takže myslím, že budem všichni ve svojem živlu a bude to slušný mejdlo.
Dále nesmím zapomenout na tvé angažmá v kapele Vanessa. Jsi tam jako live kytarista. Jak se s nimi hraje a jak ses k tomu dostal?
No… úplně náhodou. Jednou večer mi psal Bruno s Moimirem, jestli bych si to nechtěl dát s nima na kytaru, jelikož Tuzex má teďka svoji novou kapelu Smrtislav se kterou má první tour po česku a určité koncerty se mu kryjí koncertama Vanessy… Se začínající erekcí, jsem řek hned že jo. Nastudoval jsem jejich věci, dali jsme pár zkoušek… Jinak se s nima hraje úplně skvěle, takovej kurz pocení pro pokročilý. Dobrý destroy.
Na koncertech se střídáš s Tuzexem, který hraje mimo jiné v Sunshine. Tedy v kapele celkem odlišného stylu než jsou tvoje projekty. Podle čeho se střídáte a znáte se osobně?
My se strašně nesnášíme. Pořád se vzájemně nasíráme, snažíme se, ať na koncerty kapel toho druhýho chodí co nejmíň lidí. Když se potkáme, tak nám tuhnou pěsti a krčej se čela… Se střídáním je to podle času a domluvy, ale už jsme měli i společný koncert.
Když jsme u Vanessy tak se musím zeptat na Mortal Cabinet (Crowdfundingový projekt na portále www.startovac.cz, kde se Samir Hauser – Vanessa, František Štorm – Master´s Hammer a Řezník – Sodoma Gomora snaží vybrat 300 tisíc na vydání společného alba). Dnes jsem se díval, že už mají vybraných nějakých 124 tisíc. Co si o tom myslíš a kolik tipuješ, že se vybere?
Jsem přesvědčený o tom, že se vybere celá částka. Ten projekt je výborný – pecka. Slyšel jsem od nich nějakých 6 tracků a musím říct, že jsou výživný, jemně satanistický s velmi důvtipnými texty. Těším se na jejich první live.
Víš o nějakých podobných českých projektech?
No já vím, že Moimir Papalescu vybral pro svoji kapelu Die Alten Maschinen všechno, co potřeboval a udělali pár skvělejch koncertů v Česku. Takže těm to vyšlo. Crowdfunding však moc nesleduju.
Mně celkem zaujalo, že Mňága a Žďorp vybrali přes půl milionu na to, aby natočili album… v Číně.
Tak to by mě zaujalo taky… ale jenom na chvíli, než bych doblil.
Za poslední roky se značně změnily poměry v hudebním průmyslu. Desky se už moc neprodávají, zato lidi více chodí na koncerty a když o něco mají zájem, jsou schopni podpořit kapelu například přes crowdfundingové servery apod. Jak se ti tato situace zamlouvá? Myslíš, že v hudebním průmyslu to dojde tak daleko jako v herním, kde je dnes běžné že fanoušci jsou ochotni podpořit své oblíbené vývojáře a vybrat příspěvky v řádech milionů dolarů?
Bylo by to samozřejmě dobrý, ale mám obavu, aby se z toho nestalo zaběhlý schéma – crowdfunding – deska, vetšinou free download a hovno koncerty. Stále víc projektů funguje tímhle stylem a to se mi moc nezamlouvá.
Jaký hudební formát v současné době preferuješ? Jakousi renesanci zažívají vinyly či dokonce kazety, je ti to blízké nebo máš raději CD či MP3?
Ze všeho něco. Samozřejmě, že preferuju vinyl, kvůli jeho zvukovým vlastnostem i když samozřejmě záleží na tom, jak je ten vinyl udělanej. Většinou si pouštím MP3, WAVy nebo FLACy. Takže nebudu si hrát na nějakýho extra gurmána.
Kromě tvých aktivit v kapelách se věnuješ občasnému pořádání koncertů. Jak si v tomhle ohledu spokojený v Ostravě s návštěvností, chováním fanoušků apod…
Myslím, že je to docela v pohodě i když mám pocit, že v poslední době klesla náštěvnost koncertů globálně všude. Někdy je to slabší, někdy dobrý. Jsou to vetšinou takový dobročinný akce, občas to končí dost velkým mankem. Baví mě když jsou happy jak lidi tak kapela, potom nějaký manko moc neřešíš.
Za poslední roky tady přibylo hodně klubů, týdně je několik akcí a zdá se mi, že je toho někdy až moc, dokážou vůbec Ostravané uživit tolik klubů?
Myslím, že určitě. Důkazem toho je, že když se člověk projde v pátek po městě, všechny ty kluby jsou víceméně plný, což mluví samo za sebe. Podle mě se to ještě zdaleka úplně nerozjelo, klubů by klidně mohlo být víc. I samotných akcí.
Lidi často ostatní nějak škatulkují, přiřazují k nějaké subkultuře. Je nějaká subkultura, kam by ses sám zařadil, nebo naopak ti třeba vadí, když tě někdo podle vzhledu někam zařazuje?
Já sám se neřadím do žádný skupiny, ani k žádné subkultuře necítím vyloženě sounáležitost. Zatím jsem se nesetkal s tím, že by mě někdo nějak škatulkoval. A je mi to vlastně úplně u prdele.
Když jsme u těch subkultur, sleduješ Kmeny? A co si o tom myslíš jak o knižní tak televizní podobě.
Viděl jsem je i knížku jsem měl v ruce. Bohužel, jen první díl, druhý se ke mně ještě nějak nedostal. Televizní pořad bych hodnotil pozitivně. Je solidně natočený, líbí se mi, jak je tam zachycena domestikace danýho stylu v český kotlině. Někdy je to dobrý, někdy trošku odfláklý. Třeba díl o goticích mi přišel fakt jako totální sračka. Ty vole, to s gotikou nemělo nic společnýho.
Nedávno jsem četl rozhovor, v němž se zmiňovala silná jihočeská thrashová scéna. Myslíš, že i v Ostravě je nějaká silná scéna?
Určitě. Důkazem jsou kapely třeba At Bona Fide nebo Laundered Syrup. Jo, je tady rozhodně artikl, kterej je vývozní a dobrej. Scéna ostravská určitě funguje, kapel je tady docela dost. Ne teda že by všechny byly bůhví jak originální, ale třeba právě scéna, která se točí kolem Planu B nebo kolem Chee Chaaku, si myslím, že je hodně silná a dává o sobě taky vědět.