Kdo zabil Lolu?

straky

Audrey přijíždí z Ameriky na prestižní anglickou internátní školu. Doufá, že zde dokáže zapomenout na minulost a že začne nový život, ale nic nejde podle plánu. Její spolubydlící Ivy ji ignoruje a nad školou se vznáší mrak v podobě nejasné smrti spolužačky Loly na konci předešlého školního roku.

Situace se ještě více zdramatizuje v momentu, kdy někdo začne vysílat podcast s názvem Kdo zabil Lolu?. Tvůrce podcastu tvrdí, že Lolina smrt nebyla nešťastná náhoda, ale vražda, a přináší důkazy, které jeho tvrzení podporují. Audrey toto neštěstí až příliš připomíná minulost, a tak se snaží všechno, co se děje, ignorovat. Když se však konečně skamarádí s Ivy, která chce znát odpovědi, nemá na vybranou a společně se svou novou kamarádkou se pouští do pátrání. Jak s tím, co se stalo, souvisí tajemné Stračí společenství? A byla Lola skutečně zavražděna?

Autorkami young adult románu Straky, který v českém překladu vydalo Nakladatelství Cosmopolis, jsou Amy McCulloch a Zoe Sugg. Amy vyrůstala v Kanadě, ale momentálně žije v Londýně. Pracuje jako vedoucí redaktorka v dětské sekci vydavatelství Penguin Random House, kde vyšel i mezinárodně úspěšný bestseller Girl Online od spoluautorky Strak Zoe Sugg. Zoe je všestranná umělkyně a byznysmenka. V roce 2009 si založila blog a začala působit na sociálních sítích pod jménem Zoella. Brzy získala nesmírnou popularitu – na svých youtube a instagramových účtech má dohromady 25 milionů sledujících a pravidelně tu sdílí obsah, v němž se věnuje závažným tématům, jako jsou duševní zdraví, kyberšikana a ženské zdraví.

V románu se střídají dvě vypravěčky, Audrey a Ivy. Audrey je typická americká dívka, Ivy zas studentka, která vyniká úplně ve všem. Ani kdyby chtěly, nemohou být tyto dívky více odlišné. Není proto divu, že nejdřív spolu moc dobře nevychází. Vývoj jejich vztahu je dobře zpracovaný a dává smysl, takže snadno pochopíte, jak a proč se z nich staly kamarádky. Díky tomu, že si začnou důvěřovat, odhalí čtenář traumata z jejich minulosti, a zjistí, proč jsou takové, jaké jsou. Kromě nich se seznámíte i s několika lidmi z jejich okolí, ti ale kromě jedné dívky nehrají v příběhu žádnou výraznou roli.

Autorkám se podařilo skvěle zachytit tajemnou atmosféru staré internátní školy. Vědí, jak pracovat s napětím, a tuto svou dovednost využívají tak, aby vás udržely v nejistotě až do posledních stránek. I když se jedná o young adult knihu, nenajdete zde plnohodnotnou romantickou linku. Místo ní se pozornost soustředí na Lolinou záhadnou smrt a Stračí společenství, které možná kdysi chránilo školu. Podcast o Lolině smrti je plný informací a zajímavých otázek, které zpochybňují všechno, čemu studenti školy věřili. Díky němu začnou Audrey a Ivy pátrat a postupně nacházet odpovědi. To, jak to s Lolou a Stračím společenstvím bylo, se ale nedozvíte, protože se jedná o první díl série. Něco se dozvíte, to ano, ale ty největší tajemství zůstávají neodhaleny. Na konci se stane pár překvapivých událostí, které naznačují, že pokračování bude temnější a napínavější. I když se jedná o plnokrevnou young adult knihu, neurazí ani dospělé čtenáře, kteří vyhledávají napínavé příběhy ze středoškolského prostředí, které poukazují na problémy mladých.

straky