Žijeme v mimořádné době. Za humny nám vypukla válečná vřava. Mnoho základních vstupů pro produkty včetně energie skokově zdražily. Každá firma, která myslí se svou budoucnosti vážně přehodnocuje obchodní model, rozpočty, business obecně. Firmy přemýšlí, jakým způsobem sníží neustále zdražující výrobní vstupy. Hledají levnějšího dodavatele takřka čehokoliv od energií počínaje po toaletní papír konče.
Pokud nezkrotí náklady budou mít problém. Zdražování vstupů není hlavním problémem. Ekonomové si lámou hlavu nad výnosovým modelem. Tedy modelem podle, kterého firma generuje výnos, který musí být vyšší než náklad. Výnos nastává tehdy, kdy prodá zákazníkovi svůj produkt. Ekonomové přemýšlí, zda mají teď promítnout růst vstupů a zdražit? O kolik procent? Jak na to budou reagovat zákazníci? Není čas najít nový trh? Optimalizovat prodejní kanály?
V době krizí se mnoho firem rozhodne seškrtat rozpočet na marketing, omezí obchodní kanály, přestávají komunikovat se zákazníkem a to s jediným cílem – snížit své náklady. Ejhle, právě šetření na nesprávném místě může dovést k firmu k rychlejšímu konci. Naopak krize je skvělou příležitostí pro růst. Stačí mít dobrý business model, na základě něho zvolit vhodnou marketingovou a obchodní politiku a rychle obsadit trh svého konkurenta.
Načasování vydání knihy Business modelování bylo velmi dobře zvoleno. Hned jsem po ní šáhl a začetl jsem se do ní. Kniha míří především na odborníky, studenty podnikové ekonomiky, ale své čtenáře najde i u drobnějších podnikatelů.
Kniha je rozdělená do 7 kapitol. Jako první jsem přečetl poslední, sedmou kapitolu, ve které jsou popsány případové studie business modelů společností Uber, Netflix, TripAdvisor, Under Armour a BlaBla Car. Na jednotlivé studie jsou použity různý modely popsané v knize. Po přečtení jednotlivých studií jsem se vracel k jednotlivým formám business modelů, které byly popsány v dřívějších kapitolách. Hledal jsem to, co mě zajímalo až jsem se dopracoval do první kapitoly, která vymezuje business model a business modelování. Popisuje zde modely Lean Canvas a Business model canvas, o kterých jsem slyšel, ale přesné vymezení jsem neznal. S knížkou lze pracovat různě. Většina čtenářů začne první kapitolou a plynule se přesune do designování business modelu (BM), dál do typologie BM až po kontext prostředí, ve kterých se BM tvoří. Autoři neopomněli i aktuální změny s trendy s dopadem na strukturu a flexibilitu BM, kde pracovali především s vlivem pandemie covidu-19. Jsem přesvědčen pokud dojde k novému vydání, že se budou zaobírat i současnou energetickou krizí.
Při práci s publikací je zapotřebí mít základní ekonomické, podnikatelské znalosti. Za mne chybí publikací více průběžných praktických ukázek a úkolů.
Autoři knihy je Pavel Adámek a Meixnerová Lucie, kteří působí na Obchodně podnikatelské fakultě v Karviné Slezské univerzity v Opavě.