Lze na příkladu jídla vysvětlit ekonomické fungování světa?

Stravitelná ekonomie, zdroj www.hostbrno.cz

Univerzitní profesor ekonomie Ha-Joon Chang to dokázel ve své knize Stravitelná ekonomie: Hladový ekonom vysvětluje svět, kterou v češtině vydalo nakladatelství Host.

„Moje příběhy o jídle se tak trochu podobají zákusku, který některým z vás možná nabízela máma jako úplatek, abyste dojedli celý oběd včetně zeleniny – pouze s tím rozdílem, že v této knížce přicházejí na řadu nejprve zákusky a teprve potom zelenina (to je panečku obchod!),“ představuje svou práci autor v úvodu. Zde také vysvětluje, že jeho kniha se zaměřuje na laické čtenáře, kterým chce vysvětlit ekonomii týkající se jejich každodenních všedních životů.

Brožovaná knížka působí (až na kurkumově žlutou obálku) vcelku nenápadně. Stránky z recyklovaného papíru jsou hustě popsány a neprovází je žádné sketchnotingové malůvky, ekonomické grafy ani doprovodné ilustrace. Zaujmout dokáže autor svým nápadem a také stylem psaní.

Další informace naleznete na webu nakladatelství – zde.

Knihu tvoří (mimo úvod a závěr) pět částí. První část o třech kapitolách se zaměřuje na to Jak skocovat s předsudky; druhá pomocí čtyř kapitol čtenáře učí Jak se stát produktivnějšími; tři kapitoly třetí části navrhují Jak si celosvětově polepšit; trojice kapitol čtvrté části radí Jak společně žít a pátá kapitola pomocí čtyř kapitol ukazuje Jak uvažovat o budoucnosti.

Každá kapitola v knize nese název potraviny, která slouží jako průvodní demonstrativní příklad ekonomického jevu – propojení kultury a společenské hospodárnosti.

ukázka obsahu recenzního výtisku, zdroj archiv redakce

Ha-Joon Chang prokazuje na řádcích důvtip a porozumění čtenáři, jak už to častokráte umějí dobří profesoři setkávající se denně s omezenou i překvapivou kapacitou studentů. Volí úměrně dlouhé kapitoly, nebojí se „sáhnout“ po příkladu z vlastní zkušenosti a text tak lze kromě poučení vnímat jako vyprávění.

Ha-Joon Chang hovoří o paralee mezi jídlem a ekonomií (možnost automatických titulků v češtině, zdroj: www.youtube.com

Ostatně je také autorem dalších knih. Jak píše nakladatelství v jeho medajlonku: „Napsal řadu odborných i popularizačních publikací, z nichž některé, jako například Kicking Away the Ladder (Odkopnout žebřík, 2003), vyvolaly nejen v ekonomické obci velmi živé diskuze. Z jeho knihy Economics: The User’s Guide (Ekonomie. Příručka pro uživatele, 2014) se stal mezinárodní hit.“

Co o sobě říci? Žiju v malebné krajince Vsetínských Beskyd a snad právě proto mám ráda spoustu věcí, které souvisí s přírodou. Jako skoro všichni Valaši, i já jsem hodně tvrdohlavá a stejně tak přátelská; ráda poznávám nové lidi a zkouším nové věci. V etapách relaxace (od programu motorová myš) pak není nad šálek lahodného maté a dobrou knihu s uchvacujícím příběhem.