Jaká je nová kniha Olgy Tokarczuk, nositelky Nobelovy ceny?

files e 5838 empusion
Obálka knihy Empusion, Zdroj: hostbrno.cz

Září 1913, léčebné lázně Görbersdorf. Mieczysław Wojnicz, student ze Lvova, sem přijíždí v naději, že se mu zlepší zdravotní stav. Ukáže se však, že trpí tuberkulózou.

Ubytuje se v penzionu, kde poznává některé z pacientů. Nad likérem Schwärmerei nemocní muži z Vídně, Královce a Vratislavi neúnavně diskutují o nejpalčivějších světových problémech. Povídají si i šokující příběhy o tragických událostech, které se odehrály na vrchovině v okolí sanatoria. Mieczysław, který se zajímá především o hledání pravdy v sobě samém, je hrůznými historkami fascinovaný. Netuší ale, že už si ho zlověstné síly vybraly za svůj další terč.

Historický román Empusion v českém překladu vydalo Nakladatelství Host. Jeho autorkou je Olga Tokarczuk, která patří k nejpopulárnějším a nejoceňovanějším polským spisovatelům. Její knihy byly přeloženy do více než padesáti jazyků. V roce 2018 získala prestižní ocenění Man Booker International Prize za román Běguni a v roce 2019 také Nobelovu cenu za literaturu.

Autora je mistryní v budování atmosféry. Její popisy jsou do detailů promyšlené, a tak se jejich prostřednictvím snadno přenesete do období před první světovou válkou. Muži v penzionu debatují o rychle se měnícím světě, díky čemuž zjistíte, jaké postoje v tehdejší společnosti převládaly, jaké technologie hrály prim, co se dělo na poli kultury a jak se smýšlelo o rovnosti a právech žen. Hrdinové se o ženách nevyjadřují zrovna lichotivě, považují je za méněcenné. Tyto pasáže se nečtou lehce, možná vás budou i rozčilovat, protože z pohledu moderního člověka jsou tyto názory nepřijatelné. Je proto potřeba si uvědomit, že takhle se na začátku minulého století opravdu přemýšlelo, což vás přiměje ocenit autorčinu autenticitu při vykreslování doby.

A jsou to právě atmosféra, zapracované historické souvislosti a nádherný jazyk, čím si vás tato kniha získá. Oceníte i několik inspirativních myšlenek. Pokud ale jde o děj, zvolila autorka pomalé tempo vyprávění. Výsledkem je nulová gradace, několik znepokojivých odstavců ztrácejících se v zdánlivě nekonečných mužských řečech a témata s potenciálem zaujmout, která jsou jen lehce načrtnuta. Monotónnost ke konci trochu naruší nadpřirozené prvky, které ozvláštní celkový závěr a dodají příběhu něco málo hororového.

Kniha spojující beletrii, filozofii a historii je tak vhodná hlavně pro čtenáře, pro které je na prvním místě věrné zachycení doby, kteří se rádi soustředí na drobné detaily vytvářející netypický celek a kteří si užívají dechberoucí hry se slovy.

files e 5838 empusion