Uzdravení Rose Gold Wattsové

files e 4675 uzdraveni rose gold wattsove

Rose Gold 18 let věřila, že je těžce nemocná. Zvracení, padání vlasů, výživové sondy, operace, invalidní vozík – to vše bylo nedílnou součástí jejího života. Jenže ve skutečnosti vůbec nemocná nebyla. To jen její matka Patty byla skvělá manipulátořka a lhárka. Přidávala dceři do jídla jed a lhala sousedům, jejichž pomoc využívala, i lékařům.

Dceřino svědectví nakonec dostalo Patty za mříže. Po pěti letech je ale propuštěna na svobodu a k úžasu všech se stěhuje zpátky do města Deadwick k Rose Gold a jejímu malému synovi Adamovi. Jako by všechno, co se mezi nimi stalo, prostě zmizelo. Jenže je to opravdu tak? Uznala Patty ve vězení svou chybu a změnila se?  Dokázala Rose Gold nechat minulost minulostí a dala své matce druhou šanci?

Autorkou knihy Uzdravení Rose Gold Wattsové, kterou v českém překladu vydalo Nakladatelství Host, je Stephanie Wrobel. Ta původně pracovala jako copywriterka. Když se od své kamarádky, dětské psycholožky, dozvěděla o Münchhausenově syndromu v zastoupení, téma ji zaujalo natolik, že mu věnovala tento svůj první román. Jako inspirace jí posloužil skutečný příběh Gypsy Rose Blanchardové.

V knize se střídají dvě vypravěčky. Zatímco Patty vypráví o tom, jak se její a dceřin život vyvíjí poté, co byla propuštěna z vězení, Rose Gold mluví o minulosti. Odhaluje nejdůležitější momenty, které ji ovlivnily, a ukazuje, jak ji matčino chování poznamenalo. Patty tvrdí, že nic špatného neudělala, a že ona sama je pouhou obětí novinářů a médií, Rose Gold se snažila žít jako ostatní lidé, ale zas a znovu selhává. Patty tuší, že se děje něco špatného a že dcera je možná její protivnicí, Rose Gold působí jako neviňátko, které má z nově navázaného vztahu s matkou radost.

Kniha se čte dobře díky poutavému stylu psaní. Příběh je ale pochmurný a smutný. Napětí se pomalu stupňuje a postupně se odhalují temné záležitosti z minulosti. Přichází i pár dějových zvratů, které směrují k nečekanému a šokujícímu konci. Ten je společně s neotřelým pojetím námětu a skvěle vykreslenými postavami, které budete střídavě povzbuzovat, litovat, nenávidět a chápat, důvodem, proč kniha stojí za přečtení. Ocení ji nejen čtenáři, kteří psychologické thrillery čtou jen občas nebo s nimi začínají, ale nadchne i ty, kteří tento žánr čtou pravidelně.