Matka, ochránkyně nebo lhářka?

Kdyz zmizela Dahl Grada

Liv a její autistický syn Adrian, který miluje všechno, co souvisí s letadly, žijí nenápadný život v norském městečku Sandetfjord. S nikým se nestýkají, nikam nechodí a veškerý volný čas tráví ve svém domě a jeho okolí. Liv nikdy synovi neřekla, jak žila předtím, než se narodil, ale pro jeho bezpečí je ochotná udělat cokoliv.

Ruska Anastasija se stěhuje do Milána, aby zde odstartovala kariéru modelky. Brzy se dočká úspěchu, o jakém sní všechny začínající modelky: je žádaná, vydělává spoustu peněz, účastní se nejprestižnějších módních přehlídek a užívá si luxusní večírky. Všechno však má svou cenu a i ona musí za svůj dokonalý život zaplatit. V Oslu žije investigativní novinářka Selma, která připravila článek o skandálech v módním průmyslu. Její text je skvělý, avšak i navzdory tomu jej nedokáže protlačit do novin. Pak náhle zmizí jakási žena v Sandetfjordu. Selma se začne o tento případ zajímat a rychle zjistí, že na něm něco nehraje. Co odhalí její pátrání po pravdě?

Autorkou knihy Když zmizela, kterou v českém překladu vydalo Nakladatelství Metafora, je spisovatelka Alex Dahl. Ta se narodila v Oslu norsko-americkým rodičům a po bakalářském titulu z ruštiny a němčiny pokračovala studiem kreativního psaní a managementu na univerzitě v Bath. Své povídky publikovala jak v Británii, tak v USA. Na kontě má devět knih, které byly přeloženy do jedenácti jazyků, a získala nominace na několik ocenění. Za svůj debut The Boy at he Door byla nominována na cenu Asociace autorů detektivní literatury. Její doposud nejúspěšnější román Playdate byl v roce 2020 deníkem Guardian vyhlášen thrillerem měsíce a v druhé polovině roku 2024 se na jeho motivy chystá seriálová premiéra na kanálu Disney+.

V knize se střídají čtyři vypravěči: Liv v ich-formě a Adrian, Anastasija a Selma v er-formě. Na začátku příběhu autorka představí své postavy a poté nechá Liv zmizet, čímž odstartuje dramatické dobrodružství. Módní svět, ve kterém se část děje odehrává,  je čtenářsky atraktivní. To platí nejen pro jeho zářivou a záviděníhodnou stránku, ale i pro tu temnou – a v knize hrají velkou roli obě dvě. Zajímavý a neotřelý je i motiv hluchoty a jeho rozvíjení.

Už od prvních kapitol vám bude jasné, že cesty hlavních postav se nějakým způsobem protnou, ale to, jak se to stane, zůstane tajemstvím téměř do poslední stránky. Střípky důležitých informacích jsou odhalovány pomalu a postupně a i ty, které se zdají nepodstatné, nakonec do rozuzlení příběhu hezky zapadnou. Kapitoly jsou vždy ukončeny tak, že budete chtít číst dál, abyste se dozvěděli, jak vyprávění pokračuje. Nebezpečí, které postavám hrozí, je skutečné, a tak se o ně budete doopravdy bát. Pomalé tempo vyprávění se postupně zrychluje a napětí neustále roste. Odkrývají se špinavá tajemství a ukazuje se, jak minulost ovlivnila současnost.

Tento příběh o mateřské lásce, nebezpečné kráse a moci poukazuje na několik vážných témat a nabízí inspirativní poselství. Oblíbí si jej především čtenáři, které baví psychologické thrillery a společenské romány.

Kdyz zmizela Dahl Grada