Když se z pohádky stane noční můra

Kdyz prislo zlo Menger

Šestnáctiletá Juno žije na opuštěném ostrově spolu s rodiči a bratrem už sto padesát šest měsíců. Nikdo neví, že se zde ukrývají. Výjimkou jsou strážci, kteří je sem přivedli, když byla Juno ještě dítě.

Dni dětí jsou plné učení, rybaření, vaření, zkoumání ostrova a hraní deskových her. I když je jejich život plný pohody a lásky a připomíná pohádku, pořád se nad nimi vznáší strach. Na druhé straně jezera totiž čeká nebezpečí – neznámí lidé, kteří chtějí rodinu vypátrat a pomstít se za to, co otec kdysi udělal. Máma s tátou jsou však opatrní. Sestavili seznam bezpečnostních pravidel a dokonce vybudovali i tajný úkryt. Stačí ale jediná Junina chyba a zlo se objeví tak blízko, že mu není možné uniknout.

Autorem psychologického thrilleru Když přišlo zlo je Ivar Leon Menger. Ten vystudoval grafický design a a jako textař a grafik rychle objevil lásku k filmu, která formuje jeho příběhy. Je autorem a režisérem řady rozhlasových her, jež patří k nejúspěšnějším inscenacím v Německu, spoluautorem filmových scénářů, filmovým režisérem a držitelem více než 30 filmových ocenění včetně ceny za nejlepší krátký film na filmovém festivalu Berlinare. Jeho knižní debut, který by se měl v brzké době dočkat i filmového zpracování, vydává v českém překladu Nakladatelství Grada.

Kniha je psaná v ich-formě a její vypravěčkou je dospívající Juno. Ta nejdřív slepě věří všemu, co jí rodiče tvrdí, avšak stačí jedno porušení pravidel a jedna chyba, která by ji možná mohla stát život, a je nucena začít o všem přemýšlet. Je pravdivé to, co tvrdí její rodiče, nebo překvapivé skutečnosti, které náhodou zjistila? A odkud rodině hrozí největší nebezpečenství? Pokud patříte ke čtenářům, kteří psychologické thrillery přímo vyhledávají, konečné rozuzlení pravděpodobně odhadnete, protože není nijak originální a překvapivé. Cesta, která k němu vede, ale nabízí spoustu zajímavých momentů – a právě díky nim kniha stojí za přečtení.

Za zmínku stojí především skvělá atmosféra. Ta je pochmurná a nasycená napětím a všudypřítomnou hrozbou. Autor si hraje i s těmi nejmenšími detaily a pečlivé volí vhodná slova, pomocí kterých buduje plynulé vyprávění bez hluchých míst. Při tom využívá zejména krátké a úderné věty kladoucí důraz na jednoduchost a jistý stereotyp Junina světa. Pokud jde o tuto zvědavou dívku, její přerod z důvěřivého děvčete v odhodlanou mladou dámu je uvěřitelný a přirozeně vyplývá z okolností, jimž musí čelit. Každá z krátkých kapitol má na svém konci odstavec plný příslibu dalších odhalení, který vás přiměje číst dál. Celkově je tedy kniha zdařilým thrillerem, který neurazí a který je na dlouhé letní večery ideální.

Kdyz prislo zlo Menger