Skutečnost nebo zkreslená vzpomínka? Ponořte se do mrazivého románu o gaslightingu

files e 5396 srpny

Daniela vyrůstá v rodině, ve které není téměř žádná láska ani porozumění. Všichni si na něco hrají, všichni něco předstírají. Otec. Matka. Sestra. A možná i samotná Daniela, kterou každý srpen trápí nevysvětlitelné úzkosti.

Když konečně odejde z domova, myslí si, že je nepříjemným létům konec. Jenže pak na vysoké škole, kde studuje, potká Štěpána. Ten na první pohled působí jako dokonalý muž: přitažlivý, milující, podporující, chápající. Daniela se k němu po krátké známosti nastěhuje a těší se na společný život. Proč má ale neodbytný pocit, že v jejím dokonalém životě se objevují čím dál větší trhliny?

Jakub Stanjura, autor úspěšné knihy Srpny, pochází z Opavy a nyní už několik let žije v Praze. Vystudoval anglistiku a bohemistiku na Univerzitě Karlově a několik měsíců také strávil na studijním pobytu v Anglii. Srpny jsou jeho literárním debutem a vyšly v Nakladatelství Host.

Příběh se dělí na osm kapitol. Všechny se odehrávají v srpnu, akorát každá v jiném roce. Na začátku knihy je Daniela ambiciózní sedmnáctiletá mladá dáma, která má mnoho snů a která přesně ví, co chce. Ano, zážitky z dětství a dospívání něco v ní nenávratně poškodily, ale i tak se dokázala zařadit do společnosti a do normálního života. V poslední kapitole však potkáte někoho úplně jiného. Danielu, která Danielou zároveň je i není. Jak se to stalo? Inu, začátky jsou tak nenápadné, že je možná nezaznamenáte ani vy. To, co se děje, si všimnete až o několik kapitol později.. a pak už budete jenom s hrůzou sledovat, jak se manipulace rychle stupňuje a jak je to všechno vlastně absurdní.

Stejně jako Daniela, i Štěpán si z dětství nese své šrámy, jenže zatímco Daniela někdy pochybuje sama o sobě, Štěpán touží mít navrch a ovládat. Tyto vlastnosti jsou tou hlavní příčinou toho, že se jejich vztah postupně změní na šílenou psycho jízdu plnou pochybností, manipulace, marné snahy osvobodit se a závislosti na manipulátorovi. Autor má bohatou slovní zásobu a ví, co a jak chce vyprávět, a tak si může dovolit hrát si s jazykem a formovat ho do pečlivě sestavených vět. Jeho slova jsou tak přesvědčivá, že budete pochybovat společně s Danielou. Možná si dokonce budete stejně jako ona myslet, že je to všechno jen v její hlavě. O to větším šokem pak pro vás budou poslední strany a mrazivý konec, ze kterého vám bude špatně.

Kromě psychického násilí a patologických okamžiků ve vztahu této dvojice jsou děsivé také reakce Danielina okolí, zejména pak jedné její kamarádky, která tvrdí, že když týrání není fyzické, tak je všechno v nejlepším pořádku. Její lhostejnost je tak konfrontována s bezmocí Daniely a výrazně napomůže k tomu, že se hrdinka přepadá hlouběji do svého osobního pekla a že postupně přichází o únikové cesty.

Kniha otevírá hned několik tíživých témat, ukazuje, jak vypadá gaslighting a jaké má dopady na oběť a díky autenticitě vás dokáže vtáhnout až do Danieliny bolavé duše, čímž vám umožní všechno prožít společně s ní. Máte odvahu vstoupit do jejího světa, v němž nemůžete věřit vůbec ničemu?

files e 5396 srpny