Po komiksových knihách, mapách a karetní hře vydalo nakladatelství Grada i deskovou hru Se Stim Smiř, která volně odkazuje na fenomén Oprásků sčeskí historje. Nemusíte být ale zarytými fanoušky, abyste se mohli vložit do bitvy o Země koruny České, ať už se dáte na stranu Husitů nebo té proklaté Lišky ryšavé… rozložte žetony a kostky jsou vrženy.
O co ve hře jde?
Vyberte si barvu svých figurek a zvolte si stranu – buďto bojujete za husity (pak budete na herní plánek umisťovat žetony s ikonkou kalichu) nebo za království (a umisťujete korunu nacházející se na druhé straně žetonu). Vítězí ten, kdo jako první obsadí čtveřici (ze sedmi) měst. Upřímně ale počítám s tím, že cílem hry je spíš potrápit protihráče než být první v nadvládě…
Další informace najdete na stránkách nakladatelství.
Svižná hratelnost
Hra je určena pro dva až čtyři hráče, přičemž věkový limit zvoucí hráče od pěti let, jsme shledali reálným odhadem. Zda jste fanoušky série nebo jste o Opráscích nikdy neslyšeli (Jakže???), hru zvládnete. Je to typická deskovka s kulatými políčky, klasickými figurkami, naprosto obyčejnými kostkami (s ostrými hranami, takže snadno háže falše) a kartonovými žetonky.
Já jsem v rámci testování hrála vždy ve dvojici (protože víc se nás najednou nikdy nesešlo…) a shodli jsme se, že více hráčů by se rovnalo větší dynamice a tudíž větší zábavě. Přesto šlo o svižnou hru, která trvala kolem 30 minut, jak je uváděno na krabici. Možnost získat hrad a měnit tak tok hry se během testovacích her nepodařilo, takže jsme celou alternativu vyhodnotili jako pomyslný extra bonus na bojišti a jeho mocné krásy se nám zatím nepovedlo odhalit, ale to můžete snadno napravit vy.
Sešněruj pravidla nebo se s tím smiř
Pravidly jsou krátké instrukce s návodnými ilustracemi, které se hravě vešly na jeden list A4. Jsou ale dosti volné, což může být časem výhoda pro ostřílené a nápadité hráče, ale začátečníci budou váhat, špekulovat a dohadovat se.
Vznikl třeba prostor pro vášnivou diskuzi o tom, zda se vyřazená figurka smí hodem šestky vrátit do hry nebo je navěky po ní nebo jestli se žetony přeobsazených hradů navrací majiteli, aby hráč mohl zabodovat jinde. Určen není ani směr hry, takže se naše figurky pohybovaly vždy tím výhodnějším směrem. Ano, i na tomhle se domluvte nebo přijde řež. Řešením by bylo víceúrovňové rozdělení pravidel dle zkušeností hráčů nebo jejich počtu (případně věku).
Svým způsobem je ale nabízený prostor pro uživatelskou kreativitu stejně „obráskovský„ jako možnost vyhodit sám sebe, zdrhnout z boje nebo vytvořit situaci, kdy se někteří spoluhráči spiknou v alianci (například Zmiky sobě).
Kvalitka zpracování
Hra staví na rčení, že v jednoduchosti je krása. Příjemné barevné provedení, ilustrace nesoucí humorný obráskovský ráz – ano, to jsme jako hráči uvítali. Na druhou stranu jsme se shodli, že druhé straně herní desky by slušelo nějaké využití – například v podobě minihry, i kdyby šlo třeba o variaci na mlýn, kde by se jednoduše využily žetony koruna vs. kalich. Ačkoli spoluhráč sledující Oprásky již pět let navrhoval odpočinkovou hru „Výlet do Kostnice“ nebo tak…
Kartonové žetonky jsou skladné a využitelné z obou stran. Na druhou stranu, v časech, kdy 3D tiskárnou vládne každá druhá střední škola či knihovna se domnívám, že by se daly s vytlačit nějaké odolnější propriety, protože až hra padne do rukou malým (či zapáleným) bojovníkům, budou milé žetonky lítat jako olympijské disky a ztrácet se v propadlišti dějin, obýváků, chat a vůbec útrobách hlubokého vesmíru.
Na druhou stranu si kladu otázku, zda by plastové výlisky vážně měly šanci na delší životnost. Na některé milovníky deskovek přesto mohou herní pomůcky (figurky, žetonky) působit jako pilotní projekt, který zkoumá trh, aby věděl, kterým směrem se vydat v rámci dalšího rozpracování.
„Jako Obraski nemají uhlazený vizuál ani mluvu. Čekala si figurky a kostky z broušeného křišťálu? Ani by tam nepasovaly…“
S čím mám ale jako milovník deskovek největší potíž, to je skladovatelnost her. I hře Se Stim Smiř! by jednoznačně prospělo (až o polovinu) menší balení. Podpořilo by to i možnost brát s sebou hru na dovolenky a víkendy, protože je to hra snadná, rychlá a zábavná – lehce tak chytíte slinu dát si odvetu.
Shrnutí
Oceňuji nápad a zachování „opráskovské“ grafiky i humorné stránky. Přesto si ale myslím, že je třeba upozornit fanoušky, že nejde o žádný vymazlený sběratelský kousek, stejně jako by mne hra nepřivedla k četbě humorných komiksů na účet naší historie. Tak se s tím smiřte, nebuďte snobi a hru si užijte, má něco do sebe.
Děkuji svým spoluhráčům (Martinovi D. a Davidovi M.) za nadšenou spolupráci a bystré postřehy.