Slzy z jantaru, válka a dvě pruské rodiny, které se snaží přežít

jantarove slzy

První roky války obyvatelé Pruska téměř nepocítili. To se ale změní po neúspěšné německé invazi do Ruska. Když se válka přiblíží, musí dvě rodiny najít způsob, jak se dostat do bezpečí.

Malá Ilse cestuje nejen se svou rodinou, ale i Januszem, který pro ně dříve pracoval. Janusz jí kdysi vyprávěl pohádky, ale teď mu došla slova. Na útěku je i Arno s matkou a sourozenci. Kvůli nešťastným okolnostem se však musí rozdělit, a tak Arno doufá, že po válce se se svými blízkými znovu setká. Dokážou tyto dvě rodiny přežít válku? A jaká budoucnost čeká na Ilse a Arna?

Autorkou historického románu Jantarové slzy je mexická spisovatelka Sofía Segovia, která se věnuje především psaní historické beletrie a fantasy románů. Vystudovala komunikaci na Universidad de Monterrey, protože se mylně domnívala, že bude novinářkou. Ráda cestuje, ale ještě raději se vrací domů ke svému manželovi, třem dětem, dvěma psům a kočce. Její román Šepot včel se stal literární senzací a nakladatelství Penguin Random House ho vyhlásilo objevem roku. Obě zmíněné knihy vydalo v českém překladu Nakladatelství Host.

Kniha nabízí pohled do životů obyčejných Němců, které více než politika zajímal jejich běžný život plný starostí o hospodářství a rodinu. Němců, kteří uvěřili Hitlerovým slibům a kteří to, že byli obelhaní, zjistili příliš pozdě. Dvou rodin, na které se kniha zaměřuje, se válka nejdřív téměř netýká. Jistě, musejí odevzdávat část úrody Říši, na statku jim pracují zajatci, kolem se neustále motají vojáci, kteří mají za úkol tyto nedobrovolné pracovníky hlídat, někteří jejich sousedé zmizeli a jejich děti ve škole nasávají novou ideologii a společně s dospělými se stávají členy různých nacistických spolků, avšak jinak jejich život probíhá stejně jako před válkou. Autorka se tak více než na válku může soustředit na psychiku postav, kterou se jí povedlo vykreslit opravdu bravurně.

Zlom přijde v momentě, kdy se hrdinové dozvědí, že se Rusové blíží. Tady se autorce naskytnul prostor na to, aby poukázala na málo známé válečné události se vší jejich krutostí a morálními dilematy, které musí jejich nedobrovolní účastníci řešit. Důraz je kladený na sílu rodiny a boj o přežití. Protože se ke slovu dostane hned několik vypravěčů, získáte na popisované situace opravdu komplexní pohled. Každá volba má své následky a žádné řešení není čistě dobré nebo špatné, o čemž se postupně přesvědčí všechny postavy. Atmosféra je tedy depresivní, pochmurná a beznadějná, kvůli čemuž se kniha nečte vůbec lehce. Nabízí však silný příběh, originální pohled na válku, rozmanité postavy a naprosto podmanivý styl psaní, a tak se vyplatí u čtení vytrvat.

jantarove slzy