Jaromír Nohavica – česká zábava na úrovni

Kdyby Jaromír Nohavica četl nadpis tohoto článku, zcela jistě by nesouhlasil. Vždyť on sám na koncertech upozorňuje publikum, že některé jeho věci, které hraje vskutku rád, jsou z jeho uměleckého bahna a jistě by je nezařadil do zábavy na úrovni. On by možná řekl, že většina jeho tvorby nemá v podstatě nikterak valnou úroveň, že jde třeba jen o virtuálky složené během pár minut. Tato jeho minidílka, často nevyhnutelně obsahující řadu vulgarismů, patří mezi nejoblíbenější kousky nejen u autora, ale i u publika. A zcela jistě nelze pochybovat o tom, že i tyto věci umělecky dalece přesahují většinu jiné české hudební tvorby ostatních autorů.

Jaromír Nohavica, zdroj: www.nohavica.cz
Jaromír Nohavica, zdroj: www.nohavica.cz

Jarek Nohavica zavítal poslední večer festivalu Okolo Třeboně do tohoto malého jihočeského města, aby zaplnil zámeckou zahradu k prasknutí a přes dvě hodiny hrál, zpíval a hlavně bavil. Ačkoliv koncert pod širým nebem měl začít  až v 21 hodin, množství lidí si v zájmu získání těch nejlepších míst rádo vyčkalo frontu ještě před sedmou hodinou a následné dvě hodiny strávilo čekáním. Tyto dlouhé minuty jsem se bavila pozorováním stále příchozích lidí, kteří vida velký volný prostor před pódiem zamířili se svými dekami a karimatkami právě tam, aby je v zápětí  skupinka hasičů vyhodila s upozorněním, že prvních několik metrů před pódiem je protipožární zóna, kde nikdo nesmí být. Asi půl hodiny před devátou vystupuje na pódium muž z organizačního týmu, aby publiku oznámil, že hasiči zřejmě nechtěně mystifikovali sami sebe i stovky fandů a diváci mohou samozřejmě sedět i přímo u pódia.

To je chvíle, kdy se začíná třeboňká zem třást, jelikož my všichni, kteří jsme se do té doby mačkali za „protipožární zónou“ před lavicemi pro VIP a starší publikum, zažíváme asi nejrychlejší přesun, jakého je dav několika stovek lidí schopen. Výsledkem je, že se díky své dravosti ocitám na pět metrů před Jarkovým mikrofonem. A netrpělivé čekání na „hvězdu“ se rázem stává snesitelnější.

Koncert začíná včas a těsně po odbytí večerní deváté hodiny vystupuje před více jak tisícový jásající dav skromný ostravský rodák. Než sáhne po své kytaře, široce roztahuje ruce, jako by chtěl všechny najednou obejmout, a hluboce se uklání. Pak už sedá na stoličku a bez známky nejmenší trémy chrlí do davu před sebou jednu písničku za druhou. Když asi u třetího songu začínají lidé tleskat do rytmu, Jarek jen procedí mezi dvěma slokami: „A jéjé, už se začíná tleskat.“ To je předznamenání atmosféry celého báječného večera. Osvěžujícím překvapením pro všechny přítomné je Jarkovo oznámení, že ačkoliv to nebylo na plakátech, dovolil si pozvat hosta. Robert Kušmierski, velice talentovaný a výborný polský akordeonista nakonec spoludoprovází Jarka na pódiu po většinu písní. Písničkář několikrát za večer mění kytaru za jinou kytaru a tu zase za heligonku.

Rychlá Fotbalová střídá pomalé Sarajevo. Nohavica za Robertovy pomoci předvádí v Třeboni vyvážené vystoupení, v němž nechybějí jeho nejlepší balady (Darmoděj, Mikymauz, Zatímco se koupeš), táborové dnes už klasické „odrhovačky“ (Až mě zítra ráno v pět, Až to se mnou sekne, Těšínská), krátké aktuální virtuálky (Letěly bacily, Růže mezi trny), rádiové hity (Pane prezidente, Milionář, Mám jizvu na rtu), klasicky nevynechává ani svoji operní vsuvku z Mozartovké opery Cosi fan tutte se svým vlastním libretem, jenž dokonale odpovídá stylu Jarka Nohavici. Svoji naprosto bezchybnou improvizační schopnost předvádí v asi desetiminutové variaci, v níž komentuje svůj vztah k Třeboni, počasí  a především přítomné publikum.

Jaromír Nohavica, zdroj: www.nohavica.cz, © Rafael Nowakowski
Jaromír Nohavica, zdroj: www.nohavica.cz, © Rafael Nowakowski

Právě Nohavicovo propojení s diváky patří mezi základní kameny celého večera. Díky písničkáři reaguje publikum na Nohavicu stejně pozitivně jako on na ně. Při jeho vtípcích a komentářích se ze zahrady valí bouřlivý smích, u Darmoděje nebo Mikymauze jistě ukápla někde ve tmě mezi hejna komárů nejedna slza (u těchto písní se ukázala úžasná práce osvětlovače, kterého chválím za výborný výkon během celého večera). Emoce se střídají jako na horské dráze. Naprosté dojetí se během pár tónů dokáže změnit ve smích, při kterém padáte ze židle.

Jaromírův humor koresponduje s ironií jemu vlastní, kdy si dokáže utahovat nejen ze sebe samého, ale i z celého národa, a to takovým způsobem, který nikoho neuráží, ani nepohoršuje. A lidi se baví. Když ne při jeho písničkách, tak při jeho komentářích v pauzách mezi jednotlivými songy. A baví se i Jaromír Nohavica. Od prvních vteřin je na něm vidět, že se těší na třeboňské publikum, že si užívá každou písničku, že ho baví utahovat si z paní, která se marně snaží nenápadně odejít na toalety, že si užívá komunikaci s diváky v prvních řadách, ať už je jim 60 nebo 5 let. Nohavica dává najevo všemi možnými (a často i takřka nemožnými) způsoby, že je to umělec, který je tam pro lidi a vlastní radost a ne kvůli popularitě, penězům či povinnosti.

Když se v jedenáct hodin Jaromír začíná loučit s diváky, zřejmě ani sám nevěří tomu, že by ho dav aplausující ve stoje skutečně pustil z pódia. Přídavky, na které dav už zůstává stát a které zpívá spolu se zpěvákem, ještě více burcují stovky lidí a Nohavica se po závěrečné Kometě musí vrátit na pódium ještě jednou, aby už bez hudebního doprovodu zazpíval pomalou „andělskou“ baladu – jasné znamení přání na dobrou noc. Více jak dvouhodinový koncert končí a na tvářích lidí tlačících se k východu do tmy svítí úsměvy.

Myslím, že nikdo v neděli před půlnocí nelitoval toho, že se nechal 4 hodiny vycucávat komáry, že se tísnil na zemi na ploše jednoho metru čtverečního. Litovat mohou pouze ti, kteří si tento hudební zážitek nechali ujít. Proto si na závěr dovolím jen doporučení – pokud budete mít někdy možnost jít na koncert Jaromíra Nohavici, jděte! Poněvadž nejenom že jeho songy jsou dlouhodobě tím nejlepším, co česká hudební produkce může nabídnout, ale zároveň se Vám dostane té nejlepší české zábavy.

Více z LaCultury...

  • Upírský thriller Isabel míří do kin8. června, 2013 Upírský thriller Isabel míří do kin Ostravské podsvětí ožívá v novém nízkorozpočtovém snímku Isabel. Začíná příběhem mladé novinářky, kterou ztvárnila Petra Lorencová z Národního divadla moravskoslezského. Isabel pracuje na […]
  • V prvním duelu Prazdroje talentů fanoušky více oslovili Chai18. července, 2013 V prvním duelu Prazdroje talentů fanoušky více oslovili Chai Třetí ročník hudební soutěže Prazdroj talentů odstartovala svým vítězstvím hudební skupina Chai. V prvním duelu, který se odehrál ve čtvrtek 11. července v rámci tradičního Léta v […]
  • Vigndik a fremd kind1. srpna, 2018 Vigndik a fremd kind Skupina s názorom. Legendárna bratislavská kapela Preßburger Klezmer Band sa na svojom najnovšom albume Baladen nevyhýba náročnejším témam textov. To je aj prípad čerstvého videoklipu […]
  • Sršeň mohl bodnout více17. ledna, 2011 Sršeň mohl bodnout více Do českých kin vstoupil Zelený sršeň, první vlaštovka z komiksově nabité nadílky, která nás letos čeká po celý rok. Jak si režisér intelektuálního dramatu poradil s třeskutým scénářem, […]
  • Nekonečná Duffy v listopadu25. září, 2010 Nekonečná Duffy v listopadu Velšská kráska Duffy, jejíž prvotina "Rockferry" doslova zablokovala příčky hitparád, se chystá vydat nové album. Nejočekávanější deska tohoto roku nese název "Endlessly" a oficiální […]
  • Pop i rock v míře vrchovaté – Ohlédnutí za letošním festivalem Hrady CZ v Hradci nad Moravicí21. srpna, 2023 Pop i rock v míře vrchovaté – Ohlédnutí za letošním festivalem Hrady CZ v Hradci nad Moravicí Letošní ročník severomoravských Hradů konaný 18. – 19. srpna se nesl v relativně úspornějším a konzervativnějším duchu, než bylo zvykem u předchozích ročníků. Punkoví divočáci jako Iné […]
  • Bratia Bloomovci15. října, 2009 Bratia Bloomovci Štyri roky po uvedení svojho ostatného filmu sa režisér Rian Johnson vracia s ďalším nielen pod svojou taktovkou, ale aj z vlastného pera. Tým, ktorí videli Brick (Zmiznutie), nemusím […]
  • Přelomový objev, dva vědci a jedna prestižní cena20. září, 2020 Přelomový objev, dva vědci a jedna prestižní cena Prosinec 1946. Chemik Otto Hahn, otec atomové bomby, čeká ve svém pokoji v luxusním stockholmském hotelu na začátek slavnostního ceremoniálu, na němž si má převzít Nobelovou cenu. Čeká ho […]
  • 24. září, 2015 Portmonium: ORBIS PICTUS Váchalova duševního života Píše se rok 1920 a Josef Portman – amatérský tiskař a milovník umění – se na důchodku trochu nudí. Pozve tedy na návštěvu svého přítele, svérázného (nedoceněného) malíře Josefa Váchala s […]
  • Čtyřhodinový pracovní týden11. října, 2021 Čtyřhodinový pracovní týden Čtyřhodinový pracovní týden zní jako krásná pohádka, kterou může žít jen opravdu málo z nás. Pokud jste se nenarodili jako rentiér se zlatou lžíci v zadku, můžete si pobrukovat text Věry […]
  • Pronikněte skrz mlhu spolu s Markétou Šafárikovou31. ledna, 2011 Pronikněte skrz mlhu spolu s Markétou Šafárikovou Zajímá Vás umění a chcete nahlédnout i do zákulisí filmové tvorby? Pak neváhejte a dejte se do čtení rozhovoru s výtvarnicí Markétou Šafárikovou, s níž jsme si povídali nejen o její práci […]
  • Houby jako jed, houby jako lék 7. listopadu, 2014 Houby jako jed, houby jako lék Houbová sezóna už je pomalu u konce. Je tedy nejvyšší čas pořídit si Encyklopedii léčivých hub od Radomíra Sochy a Alexandra Jegorova. Ptáte se proč? Kniha má totiž skoro 800 stran a […]

1 komentář

  1. A to samé a ještě ve větší míře platí o koncertě Jarka v Telči, 24.7.t.r. Od rána déšť, počasí opravdu „nic moc“, ale ta atmosféra, to je něco, co se nedá napodobit, zopakovat a „okopírovat“ někde jinde…prostě úžasný…A když už někdo sedí 2-4 hodiny v dešti na takovém „živém“ koncertě, tak už asi musí vědět PROČ tam sedí a kvůli KOMU tam sedí…Jarku, ta Telč, to byla fakt bomba…. Děkujeme…… :-))))))

Komentáře jsou uzavřeny.