„Dobrý příklad je nejlepším kázáním.“ – Benjamin Franklin –
V roce 2023 nakladatelství Alpress opět vydalo skvělou rozvojovou knihu americké lektorky verbální komunikace Sam Horn, jenž se věnuje slovní sebeobraně. Vychází z přesvědčení, že většina lidí je politováníhodně nepřipravená zvládat neukázněné chování, ať už se jedná o výchovu dětí, nebo jednání s neurvalými zákazníky, v horším případě kolegy, kteří nejsou ochotni spolupracovat. Mnoho lidí netuší, jak vhodně reagovat na situace, kdy s nimi někdo špatně zachází.
Autorka se v této publikaci snaží přispět do vínku reálnými odezvami, které právě v problematických situacích každodenního konání můžeme využít, aniž by ta či ona strana pocítila zášť.
S některými lidmi je už ze zásady těžké pořízení. Své ostny nepřejícnosti tasí při každé příležitosti. Nutné je však pochopit, že mstít se a vyrovnávat si s někým účty (i ty slovní) vlastně nikam nevede. Jak tedy správně reagovat na arogantní jednání někoho, ke komu i přes jeho netaktnost musíme zachovat jisté dekórum?
Jistě jste se mnohdy ocitli v situaci, kdy vás někdo neprávem z něčeho nařkl, obvinil, bezdůvodně na vás snad i křičel či zvýšil hlas. Vaší odpovědí na jeho nemožné chování byl buď protiútok nebo zaražené mlčení. V horším případě vás podobné nepatřičné výlevy uvedly do stavu psychického zhroucení či vyvolaly pocit vlastní bezmocnosti. Cílem této knihy je nalézt v sobě vnitřní sebedůvěru a slovnímu ponižování učinit přítrž jednou provždy!
Slovní sebeobranou je myšleno nejen vypořádání se s neslušným a nepříjemným jednáním, ale i cesta, jak lépe vycházet s ostatními díky vhodnému způsobu komunikace. Věřte, že nikoho netěší potýkat se s neurvalými, nevlídnými, protivnými, často až krutými lidmi. Tato rozvojovka vám pomůže nastolit klid mysli a zachovat si v těchto nelehkých situacích, kdy byste nejraději práskli dveřmi (nebo ještě lépe s daným nevychovancem) a naštvaně odešli pryč, jasnou hlavu. Autorka používá konkrétní zkušenosti, z kterých lehce pochopíte nosnou myšlenku, jež vás dále dovede k hlubšímu zamyšlení a nalezení vnitřní síly k sebedůvěře a sebeovládání.
Slovní sebeobrana je naprosto skvělá rozvojovka, kterou můžete ihned použít v praxi. Nezapomínejte, že základem všeho dobrého jednání je schopnost obrnit se mentální hroší kůží a odhalit tajemství empatie. S tímto poznáním je pak mnohem jednodušší se proti potížistům bránit bez nutnosti agrese z naší strany.
Autorka Sam Horn je zakladatelkou úspěšné americké koučinkové agentury zaměřující se na školení v oblasti neverbální komunikace. Pomáhá lidem po celém světě v uplatnění pozitivního vlivu uctivé a otevřené komunikace při budování nejrůznějších projektů. Píše do prestižních amerických periodik a vydala již několik knižních bestsellerů.
Knihu „Slovní sebeobrana“, která je rozdělena do 30 kapitol, jsem četla s tužkou v ruce, a to nepřeberné množství fíglů, tipů a návodů, díky kterým dokáži předejít možným konfliktům, jsem si postupně zapisovala. Miluji citáty a v této publikaci je jich opravdu hodně, za což děkuji. Navíc je autorka použila více než trefně vzhledem k textu samotnému.
Osobně jsem si hodně z knihy odnesla a nejvíce snad v oblasti stěžování si a svěřování. Pro pracovní život jsem pochopila, že když si někdo na něco stěžuje, nemá pražádnou cenu mu nic vysvětlovat. Vysvětlování pouze prodlužuje spor. Vím, že pro své nejbližší kamarády chci i nadále plnit funkci katalyzátoru, být jejich pevným bodem, který je tu pro ně vždy, když potřebují vyslechnout, a přitom jim nevtloukat do hlavy rady, co dělat a jak se cítit, o které stejně nestojí. Jsem tu od toho s nimi empaticky souznít.