Sto roků Lenni a Margot

sto roku lenni a margot

Sedmnáctiletá Lenni tráví své dny na oddělení pro nevyléčitelně nemocné. Aby vyplnila nudné dny, přihlásí se do kurzu arteterapie. Velice rychle si ale uvědomí, že její vrstevníci se již brzy vrátí do normálního světa, zatímco ona ne… A protože si kvůli tomu nemá s nimi co říct, rozhodne se nechat přeřadit ke skupině osmdesátníků.

Tam potká Margot, třiaosmdesátiletou moudrou ženu s komplikovanou minulostí. Lenni a Margot si uvědomí, že dohromady prožily přesně sto let, a rozhodnou se, že za sebou zanechají něco trvalého. Sto obrazů, které budou představovat sto roků jejich životů. Při malování dvě přítelkyně sdílejí příběhy, které je přivedly až k jejich setkání na konci jejich dnů. Ale život s nimi ještě tak docela neskončil…

Autorkou knihy Sto roků Lenni a Margot je anglická spisovatelka Marianne Cronin. Ta vystudovala angličtinu a aplikovanou lingvistiku a momentálně se věnuje především psaní a herecké improvizaci. Román Sto roků Lenni a Margot je její prvotinou a překládá se do 20 jazyků. Připravuje se i jeho hollywoodská adaptace. V českém překladu knihu vydalo Nakladatelství Host.

Příběh je psaný v ich-formě a vypráví jej střídavě Lenni a Margot. Knih je rozdělená na krátké kapitoly, z nichž každá je věnována důležitému momentu ze života těchto dvou přítelkyň. Mnoho zážitků by šlo vnímat jako všední, ale pro hrdinky nacházející se na sklonku svého života mají z různých důvodů speciální význam. Dozvíte se ale i o mimořádných událostech, které je formovaly a utvářely.

Margot prostřednictvím svých obrázků a příběhů umožňuje Lenni prožít život, jaký ona nikdy mít nebude. Lenni, chytrá, vnímavá a plná života, zas nutí Margot přemýšlet nad tím, co bude dělat, pokud přežije další operaci. Je pozoruhodné, že i když je kniha primárně o umírání, z každá její stránky vyzařuje poselství, že život stojí za to žít – a to hlavně díky dobru, které se v lidech ukrývá. A i když vám konec zlomí srdce, zároveň vám ukáže, že každý den je vzácný dar, za který třeba být vděčný.

sto roku lenni a margot