Pozitivní psychologií k vyššímu sebevědomí

image
7 klíčů k většímu sebevědomí

Wladislav Jachtchenko je předním evropským odborníkem na rétoriku a komunikaci. V publikaci 7 klíčů k většímu sebevědomí představuje praktické nástroje, které můžete zapojit do svého života a posouvat se vybraným směrem.

Pozitivní psychologie je poměrně novým přístupem. Jako samostatný vědní směr vznikla v roce 1998, kdy americký psycholog Martin Seligman ve svém inauguračním projevu při nástupu do funkce prezidenta Americké psychologické asociace (APA) vyzval k posunu psychologie – od zaměření na psychické poruchy k rozvoji silných stránek, štěstí a duševní pohody. Navrhl model PERMA, který popisuje pět pilířů dobrého života: Positive emotions (pozitivní emoce), Engagement (zapojení), Relationships (vztahy), Meaning (smysl), Accomplishment (úspěch). S tím pracuje také Jachtchenko.

image
obálka knihy, www.grada.cz

V knize 7 klíčů k většímu sebevědomí se autor zaměřuje na rady pro osoby, které jsou snadno zranitelné a ovlivnitelné názory okolí, bojují s asertivitou v osobním či profesním životě a obecně si přejí získat vnitřní klid a nalézt přirozený emoční balanc. Mnohé z toho, často slýchám jako problémy spojované např. s generací Z – možná brzy i u těch, kdo komunikují a pracují s generací Alfa.

Necháme-li stranou představení autora, úvod, poznámky a zdroje, závěr, tvoří hlavní část knihy sedmero kapitol. Každá z nich je poměrně obsáhlá a složená z neméně tří podkapitol. Jak asi tušíte, názvy kapitol napovídají 7 klíčů:

1- Rozhovor se sebou samým (vnitřní kritik jako vnitřní nepřítel),

2 – Rozhovory s druhými (každodenní útoky vnějších kritiků),

3- Myšlení a jednání založené na silných stránkách versus orientace na slabé stránky,

4 – Malé úspěchy a jejich důsledek a význam neúspěchů,

5 – Srovnání jako konec a začátek vašeho štěstí,

6 – Váš příběh o vašem já není (zatím) optimálně vyladěný,

7 – Sebevědomí jako puzzle přináší vyrovnanost.

ilustrační obrázek, zdroj-vlastní tvorba CANVA
ilustrační obrázek, zdroj-vlastní tvorba CANVA

Obvyklý, ale ne zcela vyhovující formát

Ač mám tomto formátu mám přitom plno podobných titulů v pracovní knihovničce, brožovaná A5 je textu a tématu jakoby těsná. Takto hustě využité stránky ve mně ale často vyvolávaly nutkání knihu odložit a měla jsem problém se na téma soustředit. To bych raději upřednostnila tenčí skripta A4 s kroužkovou vazbou, místem na poznámky, odkazy a podtrhávání. Přitom jinak je zde přehledná práce s černobílou grafikou, infoboxy, občasnými hravými průvodními ilustracemi…

Další informace, celé znění obsahu knihy i ukázku naleznete na webu vydavatele – zde.

logo GRADA, zdroj:www.grada.cz

Argumentorik Wlad

Jachtchenko prokládá teorii kazuistikami – ukazuje tedy na praktických příkladech možnosti řešení situací a vede čtenáře ke stotožnění se s problémem a cestou k silnějšímu sebevědomí i větší psychické pohodě.

Jedná se o velmi aktivního člověka s širokým záběrem působení. Pořádá také interaktivní kurz a nemáte-li problém s poslechem v němčině (či použitím nástrojů na překlad) můžete si pustit jeho videa na youtube či podcastové příspěvky. Zřejmý je také otevřený přístup, např. čtenáři Grady a této knihy jistě ocení možnost si bezplatně vyzkoušet test svých silných stránek.

Více z LaCultury...

Co o sobě říci? V etapách relaxace (od programu motorová myš) pak není nad šálek lahodného maté a dobrou knihu s uchvacujícím příběhem.