Les v domě

zdroj: vlastní archiv
zdroj: vlastní archiv

Autorku Alenu Mornštajnovou všichni známe a víme, že píše skvělé romány opírající se o společenskou problematiku, psychologii či nevyřešenou minulost. Její nejnovější kniha s názvem Les v domě je mrazivým románem, který se zabývá tajemstvím jedné holčičky. Tajemství, které nikomu nikdy neřekla, žila s ním až do dospělosti a snažila se s ním vyrovnat či zapomenout. Což nejde.

zdroj: vlastní archiv
zdroj: vlastní archiv

Devítiletá dívka, která v knize nemá jméno, ale každý jí říká cácora je běžnou dívkou, která chodí do školy, hraje si a bydlí s maminkou, babičkou a dědou v jednom domku. Na první pohled nic neobvyklého. Jenže, když sledujeme rodinu hlouběji, poznáváme, že je tato rodina prohnilá a falešná. Babička je zlá s diktátorským vedením domácnosti a lidí v ní. Cácoru nemá na první pohled ráda a nejde pro špatné slovo daleko. Máma se o dceru nestará a raději si žije vlastní život a děda? Děda chce mít od hádavých žen klid a tak mizí do lesa a nebo své dílny…a tak se cácora plácá ve svém dětství jak se dá…problémy a starosti se na ní jen hrnou a na jedno malé dítě je toho prostě moc. Nerozumí tomu, proč je maminka taková a babička ještě horší. Přesto svoji mámu chce, potřebuje a miluje. Navíc by ráda věděla, proč od nich odešel tatínek a proč ji ve škole dva spolužáci říkají ségro…cácorčin život se víc a víc zamotává, hrnou se na ní problémy a ona se svou imaginární kamarádkou Monikou debatuje nad tím, proč je její život takový. Jak cácora roste, ví, že tajemství, které skrývá její rodina jednou praskne a ta chvíle se nezadržitelně blíží. Tajemství, které rozloží celou rodinu a přivede do průšvihu i lidi okolo…

Autorka napsala opravdu bolestný příběh, který se může a určitě děje v jakékoli rodině. Jen to nikdo nevidí, protože je schované za zdmi domů a bytů. Při čtení mi bylo chvílemi opravdu úzko. Nejen z toho hlavního zlého, ale i z toho odmítání vlastního dítěte. Z nezájmu a odstrkování. Je to opravdu smutný příběh, který končí sice smutně, ale s jistou nadějí.

Kniha vyšla v roce 2023 u Nakladatelství Host a zakoupit ji můžete přímo v e-shopu: https://www.hostbrno.cz/les-v-dome